Поминальна Дмитрівська субота
(2 листопада)
Істина всезагального воскресіння мертвих ясно і
чітко розкрита у Святому Письмі. Вона витікає з основних сил нашого
безсмертного духу та з вчення про Бога вічного, всемогутнього і всеправедного.
Ще у Старому Заповіті, на основі Божественного одкровення, праведники мали віру
у загальне воскресіння мертвих, адже вони шукали Вітчизни Небесної (Євр. 11,
13-20).
У Новому Заповіті Господь Іісус Христос проповідує
про воскресіння мертвих. Бо людина, створена Богом та покликана до безсмертя і
вічного життя. Ще з апостольських часів, в епоху жорстоких гонінь і
переслідувань, християни збиралися на богослужіння в катакомбах. А на гробах
мучеників звершувалась Божественна Літургія. І по сьогоднішній день збереглася
ця древня християнська традиція. В момент освящення храму частиці мощей святих покладається
в основі святого Престолу, Антимінсі та у багатьох храмах віруючі християни
поклоняються святим мощам.
У Святій Православній Церкві Христовій кожний день
поминаються один або декілька святих праведників. Крім того, кожний день тижня
приурочений до особливого поминання; так субота приурочена пам’яті всіх Святих
і померлих. Молячись за померлих щоденно при кожному богослужінні, Церква
нагадує своїм чадам, щоб вони не забували про померлих і молились за них
частіше і щиросердечно. Саме слово "субота" в перекладі з єврейської
мови означає "спокій, відпочинок". Християнська православна Церква
присвячує цей день пам’яті всіх тих, хто перейшов з землі у загробний світ.
Крім того в церкві існує цілий ряд поминальних субот, які присвячені для
молитов за померлими. В ці дні вся Церква, тобто всі віруючі. приймають
особливу живу участь у молитвах за померлих.
Ці дні, суботи, називаються родительськими (батьківськими)
і поділяються на суботи вселенські і місцеві.
Вселенських субот п’ять: м’ясопусна, троїцька і
суботи 2, 3 і 4 Великого посту. Вони беруть свій початок ще з апостольських
часів. Древні християни в ці дні збирались на кладовищах, що продовжується для
поминання померлих і сьогодні.
Місцевих (частных) поминальних днів три: 1)
понеділок або вівторок Фоминої неділі, тобто другої неділі після Пасхи; 2) 29
серпня (11 вересня). день усікновення глави святого Іоанна Хрестителя і 3)
Димитрівська субота в честь пам’яті святого Великомученика Димитрія Солунського.
В два останні дні Церква молиться за упокій православних воїнів. і за всіх, які
за віру і вітчизну віддали своє життя.
2 листопада свята Православна Церква відзначає
поминальну Дмитрівську суботу, яка встановлена напередодні пам’яті святого Великомученика
Димитрія Солунського і причислена до заупокійних поминальних субот.
З історії ми знаємо, що великий князь Димитрій
Іванович Донський під час свого князювання виступив проти ординських татар.
Мамай привів на Русь всю орду. В той час на Святій Русі жив великий угодник
Божий Святий преподобний Сергій Радонежський. Великий князь Димитрій Донський
поважав і почитав Преподобного ігумена Руської землі. І у важки час прийшов до
нього за порадою та благословенням на поєдинок з Мамаєм: "йти йому на війну
проти сильного ворога чи ні?" Преподобний Сергій звершив молитву і благословив
князя Димитрія, сказавши: "З допомогою Божою ти отримаєш перемогу".
При цьому дав йому двох монахів, колишніх воїнів ― Олександра Пересвета і
Андрія Ослаблю. На Куликовому полі 8/21 вересня 1380 року великий князь отримав
перемогу над полчищами Мамая. Ця блискуча перемога над татарами стала початком
визволення Русі від монголо-татарських завойовників. Повернувшись з поля битви,
князь Димитрів Донський поспішив до преподобного Сергія Радонежського і в
обителі Живоначальної Трійці (сьогодні це Сергієв Посад) здійснив поминання за
померлими воїнами і ратниками. Він запропонував щорічно звершати поминальне
богослужіння за вбити воїнами в суботу. перед днем його Ангела, тобто 8
листопада.
З цього часу ця субота причислена Церквою до
поминальних. І православні християни в цей день звершують пам’ять і за своїми
рідними померлими. як і в інші поминальні дні: ходять на кладовища та служать
панахиди у храмах та на гробах.
31.10.13 прот.
Василій Ігнат
Немає коментарів:
Дописати коментар