суботу, 16 лютого 2013 р.


ЦЕРКВА  І  НАУКА


"Слава Богу за все" ― цими чудовими словами святителя Іоанна Златоуста складаю подяку Богу за Його величні священні дари Божі. Символічно, що завершується весь навчальний процес саме у дні урочистого святкування Зішестя Святого Духа на апостолів у день П’ятидесятниці. Зішестя Святого Духа є у Церкві безперервним священним тайнодійством, яке постійно відбувається у світі. Саме дією Святого Духа з моменту створення Богом світу, як говорить книга Буття "…і темрява була над безоднею, і Дух Божий ширяв над поверхнею води" (Бут. 1, 2). отримала життя "пуста та порожня" земля. Саме дією Святого Духа в день П’ятидесятниці, зародилась Новозавітна християнська Церква. Саме дією Святого Духа "всяка душа живиться". Саме дією Святого Духа відроджується кожна християнська душа, кожна родина та весь рід людський.
Сьогодні, на жаль, ми бачимо тривожні тенденції у падінні рівня духовності сучасної людини. Це приводить у цілому до вихолощення моральних основ, підміні духовних цінностей споживацькими, знищенням сім’ї, розділенням людей.
З честю Церква пройшла скрізь роки гонінь, незломлена і тверда у вірі, і саме Церква стала сприйматися як єдина гідна довіри інституція згідно соціологічних опитувань. Але з другої сторони, Церква повстала перед лицем викликів сучасності. Сьогодні Церква покликана давати відповіді на ті питання, яких раніше не було в її історії. Одночасно настав час вирішувати проблеми в світі явно секулярному, однак світ цей жадає Слова Божого.
Церква сьогодні є хранительницею не тільки віри, але і моралі, а разом з тим ― освіти та виховання.
Церква завжди жила Духом Святим і саме Дух Святий оновлє тих, хто в молитві звертається до Нього. Сьогодні ми видимо оновлюючу дію Св. Духа, яке преображає всі сторони церковного життя, зберігаючи основи православної віри і благочестя. Духом Святим Церква визначила єдино вірний шлях свого розвитку в нових умовах після буреломних часів революції 1917 р. Так було, коли Церква йшла шляхом мучеництва в 30-х роках ХХ ст., і сповідництва в 50-х роках. Так було і коли настав час релігійної свободи і з’явилась можливість відкрито проповідувати Євангеліє Царства Божого. Церква не залишалась в стороні від бурхливих суспільних процесів, але вона діяла на них так, як визначив Святий Дух. Не колеблючись, разом з непостійним духом світу цього, Церква дією Духа Божого, залишалась на вічних позиціях євангельської істини ― реалізуючи їх саме так, як було найбільш корисно і спасительно.
Дією Духа Святого Церква почала і сьогодні особливо активно продовжує роботу по свідченню світу про істини Євангельські в тому числі і в світській системі освіти. При університетах виникають богословські факультети як у Чернівцях. Духовна Академія Київська тісно співпрацює з Київським Університетом Права у підготовці Юридичної енциклопедії по питанню церковно-канонічного права, з Київським національним університетом імені Т. Шевченка по проблемам україністики. Мені доводилось приймати участь у круглих столах, зокрема в Київській Духовній Академії у питаннях співпраці з різними вищими навчальними закладами України.
Хоча до цього часу продовжуються баталії відносно викладання у школах в пострадянських країнах духовно-моральних предметів: основ православної культури або християнської етики в національній культурі, або біблейської історії. Але Церква наголошує на необхідності знайомства кожного громадянина з православною культурою, біблеїстикою історією з основами християнської моралі.
Саме таке знайомство зробить можливим формування громадянина, патріота своєї країни і буде діючим щепленням від містечкового націоналізму.
Але ще більш важливе ― знання основ християнства дарує можливість кожному свідомо обирати свою життєву позицію, формувати свій світогляд свідомо. Вважаю, що звернення сучасної школи як середньої так і вищої до духовної церковної спадщини є проявом дії Святого Духу. Сьогодні для світу відкривається і церковна історія, і педагогіка християнства та церковна філософія. І, повірте, не німецька, а саме наша вітчизняна філософія, сьогодні чекає своїх дослідників.
Світ відкриває для себе не тільки окремі церковні особистості як наприклад священника Павла Флоренського (другого Ломоносова), доктора гнійної хірургії архієпископа Луки (Войно-Ясенецького), доктора права патріарха Сергія (Страгородського), відомого хірурга митрополита Сурожського Антонія (який у роки Великої Вітчизняної Війни у французькому спротиву фашизму був тайним монахом і хірургом) та багато інших. Ці дійсно великі церковні діячі є в той же час світилами науки. Світ знайомиться з методологією, філософією науки і освіти, які сформувалися Церквою. Зовсім недавно подібне здавалось просто неможливим.
Переконаний: це дія Духа Божого у кожну епоху все будує на користь Церкви, а тому і на користь кожного і суспільства. І хоча світ "лежить у злі" ― як говорить Святе Письмо, але ми знаємо що дією Святого Духа світ може преобразитися. Наша справа ―в достатній мірі довіряти дії Духа, кожному робити з честю свою справу, кожному сіяти на своїй ділянці ниви Христової розумне, добре вічне, і вірити, що дією Святого Духа виросте, у крайньому разі, дещо з посіяного.
Ми співробітники у Бога і тому дивимось в майбутнє з надією. Надто велика любов Бога до людини, і дуже гарячий вогонь Духа, щоб наші зусилля принесли плоди Духа Святого.
На сучасному етапі розвитку суспільства питання виховання і освіти молодого покоління повинні стати предметом особливої турботи як самого суспільства, так і держави і Церкви. В умовах зростаючих технічних можливостей необхідно приділяти велику увагу духовному вихованню.
І поряд з цим слід пам’ятати, що у сучасному світі молодій людині конче необхідно досконально володіти декількома іноземними мовами, сучасними комп’ютерними технологіями та знати практично все, пов’язане з обраною Вами професією.
Основою і сенсом церковної просвіти є благодатне преображення всієї природи людини через віру в Бога і єдність з Церквою. Святитель Митрополит Філарет, митрополит Московський говорить: "Освіта приносить благі плоди суспільству тільки тоді, коли основою їй служить віра". Принцип освіти був осмислений ще в древньому світі, а список наук, які формують молоду людину інтелектуально і духовно для її подальшого служіння суспільству і державі, отримав назву гуманітарні науки.
Перший в історії професор, відомий римський оратор Марк Фабій Квінтиліан, підводячи підсумки, все знання античної епохи про виховання талановитого оратора писав, що неправильне виховання і навчання. не приділення уваги до гармонійного розвитку людини приводить до падіння моралі в суспільстві і кризи держави. Саме духовну кризу переживає сьогодні весь світ.
Церква несе своє служіння в Дусі, з’єднуючи всіх у "Єдиного Духа причастя". Збираючи чад Божих в церковну ограду, преображаючи світ, зігріваючи холодні серця вогнем Святого Духа, Який просвіщає весь світ, Церква сьогодні дивиться гідно у майбутнє. Дух Святий, оновлюючи серця і розум людський, освячуючи все творіння ― творить чудо, створюючи нову людину по образу Христа і преображає світ. Будемо служити високій місії православної освіти, вибудовуючи співробітництво і в цьому напрямку між церковники, державними, громадськими інституціями залежить моральний клімат і благополуччя в суспільстві в цілому. Духовно сильна, морально здоров, високоосвічена і благо вихована молодь ― є найважливіша мета наших спільних молитов і праці. Будемо робити все від нас залежне, щоб вічні євангельські ідеали справляли вирішальний вплив на формування образу життя наших сучасників, ставали пріоритетними у виборі мотивації їх повсякденних поступків.
Нехай Господь допомагає всім поступати достойно звання, в якому ви покликані, з усяким смиренномудрієм і кротостю і довготерпінням і любов’ю, зберігаючи "єдність духу в союзі миру".
Нехай кожний має свій прояв Духа, в твердому упованні несе своє служіння, адже "життя в Церкві згаснути ніколи не може, бо до кінця віку в Церкві перебуватиме Дух Святий".





16.02.2013                 прот. Василій Ігнат

Немає коментарів:

Дописати коментар