Офіційні документи
Звернення Священного Синоду Української Православної Церкви до Президента України В.Ф. Януковича
Ваша Високоповажносте! Вельмишановний пане
Президенте!
Цього року ми відзначатимемо 1025-річчя Хрещення
Київської Русі. Ця визначна дата святкуватиметься в Україні як на церковному,
так і на державному рівні. Прийняття християнства справило визначальний вплив
на історичний шлях, формування державності й культури нашого народу. У цей
ювілейний рік ми пропонуємо замислитися над подальшим удосконаленням взаємин
між Церквою і Українською Державою. Направляємо Вам наші пропозиції щодо
вирішення актуальних питань державно-церковної взаємодії в сучасній Україні.
1. Українська Православна Церква вже багато років
просить надати релігійним об'єднанням можливість набувати статус юридичної
особи. Згідно із Законом України «Про свободу совісті і релігійні організації»
статус юридичної особи можуть мати лише релігійні громади, управління, центри,
монастирі, братства тощо. Однак релігійні об'єднання отримати такий статус не
можуть. Тому і Українська Православна Церква як релігійне об'єднання не є
сьогодні юридичною особою.
Ще раз звертаємося до Вас, як до Глави Держави, із
проханням посприяти внесенню відповідних змін у законодавство, щоб релігійні
об'єднання отримали право набувати статус непідприємницьких юридичних осіб. Це
дозволить нашій Церкві значно вдосконалити соціальну, благодійну,
культурно-просвітницьку та іншу суспільне корисну діяльність.
Ми вважаємо, що Держава має залишити за
релігійними об'єднаннями право набувати чи не набувати статус юридичної особи
згідно з їхніми внутрішніми настановами,традиція ми та переконаннями. Наша
Церква готова надати керівництву Держави свої конкретні пропозиції щодо
відповідних змін до Закону України «Про свободу совісті і релігійні
організації».
2. Існує низка проблем, що заважають повноцінній
співпраці Церкви й Держави в галузі освіти. Так, досі не вирішено питання
визнання Державою дипломів і наукових ступенів випускників вищих духовних
навчальних закладів. Студенти й викладачі цих навчальних закладів сьогодні
обмежені у правах порівняно зі студентами й викладачами світських університетів.
Релігійні організації не мають права на заснування загальноосвітніх навчальних
закладів різного рівня, в той час як таким правом користуються громадські організації
і навіть приватні особи. Необхідність закріпити за релігійними організаціями
право на заснування загальноосвітніх навчальних закладів була чітко
підкреслена 2011 р. у Щорічному Посланні Президента України «Модернізація
України — наш стратегічний вибір». Однак це питання все ще залишається
невирішеним.
Таке обмеження релігійних організацій у правах в
освітній сфері є прикрим наслідком доби державного атеїзму, коли Церква була
штучно вилучена із суспільного життя.
Українська Православна Церква вважає, що у процесі
формування законодавства щодо вищої освіти необхідно створити механізм державного
ліцензування і акредитації духовних навчальних закладів та захисту соціальних
прав їхніх студентів, випускників і викладачів. Також ми висловлюємо підтримку
проекту Закону «Про внесення змін до деяких законів України (щодо права релігійних
організацій засновувати навчальні заклади)» (№ 2051), який внесено до Верховної
Ради України народним депутатом Ю.Р. Мірошниченком.
3. Далеким від завершення є процес повернення
Церкві відібраного у неї богоборчою владою майна. Вирішення цього питання є
моральним обов'язком Держави. Крім того, повернення церковного майна є одним з міжнародних
зобов'язань України. Ми розуміємо всю складність цієї проблеми і тому не
наполягаємо на негайному поверненні усього, що колись належало Церкві.
Українська Православна Церква вважає за необхідне вдосконалити механізм повернення
колишньої церковної власності.
Але, поки це питання остаточно не вирішено, ми
просимо ввести мораторій, заборонити приватизацію колишнього майна релігійних
організацій, яке нині перебуває у державній і комунальній власності, з метою
збереження того, що із часом має бути повернуто Церкві, аби колишнє церковне
майно не стало набутком приватних осіб.
4. Сучасний світ ставить перед нами нові виклики,
відповіді на які Церква й Держава мають шукати спільно. Сьогодні ми маємо
докласти максимум зусиль до подолання в нашому суспільстві жорстокості й
насильства, пияцтва й наркоманії, розпусти й вседозволеності. Ми маємо бути
єдиними у захисті традиційних моральних цінностей нашого народу.
Українська Православна Церква позитивно оцінює
діяльність Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної
моралі щодо недопущення поширення в інформаційному просторі України розпусти,
насильства й жорстокості. Однак 31 січня 2013 р. Кабінет Міністрів України
вніс до Верховної Ради проект Закону «Про внесення змін до Закону України
"Про захист суспільної моралі" (щодо державного нагляду)» (№ 2142),
який передбачає ліквідацію зазначеної Комісії. Вважаємо прийняття цього Закону
недоцільним.
Щиро сподіваємося на розвиток співпраці між
Українською Православною Церквою та Українською Державою у служінні нашому
народу, а також на те, що наші пропозиції і прохання будуть почуті і враховані
у процесі законодавчого забезпечення подальшої гармонізації державно-церковних
відносин в Україні.
Прикликаємо на Ваші труди Боже благословення.
Від імені членів Священного Синоду Української
Православної Церкви,
Володимир,
Митрополит Київський і всієї України,
Предстоятель Української Православної Церкви
За матеріалами "Церковної Православної газети",
березень 2013 №6 (328)
* * *
Звернення Священного Синоду УПЦ із приводу проекту
Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання
та протидії дискримінації в Україні»
Президенту України
В.Ф. Януковичу
Прем'єр-міністру України
М. Я. Азарову
Голові Верховної Ради України
В. В. Рибаку
19 лютого 2013 р. Кабінет Міністрів України
зареєстрував у Верховній Раді України проект Закону «Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії дискримінації в
Україні» (№ 2342). Законопроектом пропонується внести зміни до таких
нормативно-правових актів, як Кодекс законів про працю України, Кримінальний
кодекс України, Цивільний процесуальний кодекс України, Закон України «Про
Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» та Закон України «Про
засади запобігання та протидії дискримінації в Україні». Запропоновані зміни
розроблено за результатами засідань Координаційного центру з виконання Плану
дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України.
Запропоновані Урядом зміни до нормативно-правових
актів України викликали занепокоєння в середовищі вірних Української
Православної Церкви з таких причин.
1. Законопроект № 2342 вперше на законодавчому
рівні вводить поняття «сексуальна орієнтація». Передбачається, що Кодекс
законів про працю України має тепер гарантувати «рівність трудових прав усіх
громадян незалежно від... сексуальної орієнтації».
Поняття «сексуальна орієнтація» передбачає повну
рівність різних форм людської сексуальності. Зокрема, так звана «гомосексуальна
орієнтація» визнається такою ж законною та допустимою, як і природний потяг
людини до осіб протилежної статі. Для Православної Церкви такий погляд на
гомосексуалізм є неприйнятним. Святе Письмо та вчення Церкви розцінюють
гомосексуальні статеві зв'язки як гріховне спотворення Богом даної людської
природи й піддають такі зв'язки однозначному осуду. В Основах соціальної концепції
Української Православної Церкви чітко зазначено, що наша Церква «вважає
гомосексуалізм гріховним ушкодженням людської природи, яке долається через
духовне намагання, що веде до зцілення й особистісного зростання людини»
(Розділ XIІ,9).
Наша Церква підтримує Державу в її намаганні
запобігти можливій дискримінації людей за будь-якими ознаками. Але при цьому
Українська Православна Церква наполягає на тому, «що особи, які пропагують
гомосексуальний спосіб життя, не повинні бути допущені до викладацької,
виховної та іншої роботи серед дітей та молоді, а також займати керівне становище
в армії та виправних установах» (Основи соціальної концепції УПЦ. Розділ XII,
9).
2. Законопроект № 2342 суттєво розширює обсяг
поняття «дискримінація», а також вводить поняття «оголошений намір про
дискримінацію». У нині діючій редакції Закону України «Про засади запобігання
та протидії дискримінації в Україні» (№ 5207-17) під дискримінацією розуміються
рішення,дії або бездіяльність, які «унеможливлюють визнання і реалізацію на
рівних підставах прав і свобод людини та громадянина». В новій редакції Закону
дискримінація визначена як ситуація, в якій особа та/або група осіб за їхніми
певними ознаками «зазнала, зазнає або може зазнати обмеження у будь-якій
формі».
«Оголошений намір про дискримінацію» законопроект
визначає як «публічні дії, спрямовані на розголошення бажання поводитись з
особою та/або групою осіб за їх певними ознаками менш прихильно, ніж з іншою
особою та/або групою осіб».
Ці визначення не є чіткими і тому дають змогу для
їхнього вкрай широкого тлумачення. Під розширене тлумачення поняття
«дискримінація» може тепер підпасти й позиція нашої Церкви, викладена в її
офіційних документах, зокрема в Основах соціальної концепції. Введення в дію
запропонованого законопроекту створить загрозу для вільної проповіді Церквою
християнських моральних норм та дасть державним органам підстави обмежувати
Церкву в її протидії аморальному способу життя.
3. У пояснювальній записці до законопроекту №
2342 за підписом Міністра юстиції України О. В.Лавриновича вказано, що цей
проект «не потребує проведення громадського обговорення». Однак, як видно з
наведеного вище, запропонований законопроект має особливе суспільне значення.
Він торкається питання про права та обов'язки громадян. Відповідно до пункту З
Постанови Кабінету Міністрів України № 996 від З листопада 2010 р. «Про
забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної
політики» та пунктів 1-2 § 42 Регламенту Кабінету Міністрів України,
затвердженого постановою № 950 від 18 липня 2007 р., нормативні акти, що мають
важливе суспільне значення і стосуються прав та обов'язків громадян, підлягають
громадському обговоренню. Зокрема, нині діючий Закон України «Про засади
запобігання та протидії дискримінації в Україні» (№ 5207-17), прийнятий
Верховною Радою України 2012 р., проходив громадське обговорення, в результаті
якого було сформульовано ряд зауважень та пропозицій до тексту Закону.
Вважаємо, що усі можливі зміни до цього Закону мають проходити громадське
обговорення.
Українська Православна Церква вважає, що запобігання
дискримінації громадян за будь-якими ознаками має бути пріоритетним завданням
Уряду України. Але при цьому наша Держава має також стояти на захисті
суспільної моралі й сімейних цінностей. Запровадження в Україні міжнародних
стандартів і рекомендацій у сфері захисту прав та свобод людини і громадянина
в жодному разі не може відбуватися за рахунок відмови від традиційних християнських
моральних норм.
Від імені Української Православної Церкви просимо
вас не допустити прийняття законопроекту № 2342 та посприяти у знятті його з
розгляду Верховною Радою України.
Від імені членів Священного Синоду Української
Православної Церкви,
Володимир,
Митрополит Київський і всієї України,
Предстоятель Української Православної Церкви
За матеріалами "Церковної Православної газети",
березень 2013 №6 (328)
За матеріалами "Церковної Православної газети",
березень 2013 №6 (328)
* * *
Біометричні паспорти: Церква за
альтернативу
На початку жовтня Верховною Радою України, за
підтримки 233 народних депутатів, був прийнятий Закон «Про Єдиний державний
демографічний реєстр», згідно з яким в Україні мають запровадити біометричні паспорти.
Закон викликав бурхливе обговорення у мережі Інтернет і на шпальтах церковної
преси, а також став приводом численних протестів віруючих, зокрема масовими хресними
ходами від Лаври — під стіни будівлі Верховної Ради. Є імовірність того, що все
ж таки електронні документи та біометричні паспорти запровадять. Що Церква
робитиме в цьому випадку? Тож, як Церква ставиться до електронного
документообігу? Із цим та іншими питаннями редакція «Православія в Україні»
звернулася до Голови Синодального інформаційно-просвітницького відділу УПЦ,
Прес-секретаря Блаженнішого Митрополита Володимира протоієрея Георгія Коваленка.
— Є імовірність того, що все ж таки електронні
документи та біометричні паспорти запровадять. Що Церква робитиме в цьому
випадку?
Церква, з одного боку, буде продовжувати
виховувати своїх віруючих і намагатися їм розповідати про Христа. Тобто,
фактично робитиме те, що вона завжди і робила ― буде молитися.
З іншого боку, Церква все ж таки буде намагатися з
державою домовлятися про те, щоб ті люди, які не бажають брати таких документів,
мали реальну альтернативну систему. Як сьогодні з тими ж податковими номерами -
людина може відмовитися від податкового номера та вільно робити певні дії. Так
само і з цими паспортами.
Бо в цьому законодавстві, яке зараз намагаються прийняти,
сказано про можливість альтернативи, але реального механізму впровадження цієї альтернативи
немає. З іншого боку, у цьому документі є дуже дивна обмовка. Там говориться
про те, що подібні чіпи будуть в паспорти імплантуватися. Але філологи знають,
що імплантувати щось можна тільки в людину. І тому це також певним чином обурює
віруючих, це також їх бентежить. Якщо вже в нас в законах таке пишуть, то люди
побоюються, що потім почнуть і імплантувати. Тому Церква буде намагатися
працювати і з державою, і намагатиметься виховувати віруючих.
Окрім того, є у нас і принцип, який нам дав
Христос, ― коли Йому показали монету і спитали, чи треба платити податки. Він сказав:
«Покажіть мені монету. Хто на ній зображений?» На монеті зображений Кесарь. І
Господь каже: «Віддайте Кесарю кесареве (тобто, платіть податки), а Богові ―
Боже».
Хто намальований на паспорті? Герб. Так от,
паспорт - це державна справа, це не релігійна справа. А Боже - це душа і
Церква. Поки держава не гонить Церкву, поки держава не вимагає від нас зреченню
Христа, ми будемо порядними громадянами, ми будемо виконувати ті закони, які
прийняли наші депутати. Ми житимемо в тих умовах, які нам створять бо це по-справжньому
не впливає на спасіння безсмертної душі. Це ― земне. А по-земному християнин
має жити по тих законах, які є в державі.
За матеріалами видання "Православне
Закарпаття" №4 (23), квітень, 2013.
Художнє фото "Гори Карпати".
Автор Ярослав Цендра:
20.04.2013
Немає коментарів:
Дописати коментар