Зоря Православ’я
(до 1025 річниці Хрещення Русі)
24 липня свята Православна Церква урочисто відзначала
пам’ять Рівноапостольної княгині Ольги, а 28 липня ― пам’ять Рівноапостольного
великого князя Володимира. Саме з їх іменами пов’язане наше минуле ― часи, коли
у розквіті слави і могутності Київської Русі наш народ став причасником Божої
благодаті ― сподобився прийняти в хрещенні Дніпровських вод святу Православну
віру. Завдячуючи їх просвітительській діяльності, світло Православної віри
засяяло на нашій землі і поширилось по всій Русі, поміж всіма племенами.
Багато історичних джерел того часу говорять нам про
визначальну подію в історії Київської Русі ― хрещення киян у водах Дніпра та поширення саме православної
віри на просторах рідної землі.
Сьогодні ні
в кого не виникає сумнівів, що саме святому Православ’ю відкрилось серце мудрої
Ольги, коли вона прийняла рішення стати християнкою. Достовірно відомо, що таїнство
Хрещення над нею совершив Константинопольський Патріарх Феофілакт (983-956), а
восприємником (хрещеним батьком) був сам Візантійський імператор Константин
Багрянородний (912-959). В Хрещенні її було названо Єленою в честь святої
рівноапостольної Єлени, матері святого Константина, яка знайшла Хрест Господень.
Історія свідчить, що з царівною Анною з
Константинополя на Русь прибули
посвяченитй святим Патріархом Миколаєм ІІ Хризовергом на кафедру Руських
митрополитів митрополит Михаїл з свитою, кліром, багатьма святими мощами та
іншими святинями. В древньому Херсонесі, де кожний камінь пам’ятає святого
апостола Андрія Первозванного, було совершено хрещення князя Володимира, його
при хрещенні було названо Василієм.
У Херсонесі було совершено
вінчання святого рівноапостольного князя Володимира і блаженної Анни, яке
підтвердило єдність благовістя Христового на Київській Русі і в Візантії.
І ось наступив незабутній і єдиний в історії Київської
Русі ранок Хрещення києвлян у водах Дніпра. В чистих дніпровських водах, як у
“бані пакибитія”, відбулось таїнственне преображення, духовне народження народу, який призивався Богом до
високих ідеалів християнського служіння людству. “Тоді почав мрак ідольський
від нас відходити, і зоря Православ’я з’явилась, і Сонце Євангельське землю
нашу осіяло” ― свідчить стародавній літописець. Однозначно, що іншого обряду й
віри не могли принести греки на Київську Русь. Саме лише той обряд і ту віру,
яку вони мали і по нинішній день мають ― себто Праваславну ― відкрилась нашому народу. Оновлена в купелі
Хрещення, Свята Русь відкривалась назустріч Христу і Його Церкві.
Загальновідомо, що з самого початку християнства в Україні народ не був і не
міг бути іншим лише православним тому, що прийняв віру і обряд від греків.
Здавна на православному Сході і на латинському Заході
загальноприйнятим було твердження, що християнство на Русі прийнято і поширювалось
з православної Візантії. Про інші впливи, або “християнські начала”, мов би поширюваних на Русі з христинського
Заходу, як тепер посилено стверджують в деяких католицьких колах, раніше не
говорили. Західна Церква в цей період переживає “темні” сторінки своєї історії,
коли декілька століть в боротьбі за папський престол вона прийшла до великого
духовного занепаду. На відміну від неї в цей період Візантія зовсім не була в
занепаді. Це була одна з епох візантійського розквіту і відродження. І більше
того, в Х столітті Візантія була єдиною країною, де була широко поширена
культура серед країн всього європейського світу. Тому до Візантії звертала свій
погляд молода Київська Русь, яка бажала ввійти в число могутніх країн Європи з
високою культурою. Перші такі зв’язки Візантії з язичною Руссю відносяться до
60-х років ІХ ст. В цей період відбулось декілька військових походів Русів на
столицю Візантії. В історичних анналах такі походи були у 860, 911, 941, 945
роках. Зокрема, Літописи приводять договір князя Олега від 916р., з якого
випливає, що руси бажали служити у військах візантійських імператорів і мали
таку змогу.
А з укладеного в 945 р. договору князя Ігоря з
Візантією бачимо, що в той час в Київській Русі християни були досить великою
громадою і мали Церкву святого пророка Іллі, яка називалась соборною.
Велика княгиня свята Ольга перша із представників
Київського княжого роду розуміла велич православної віри і з повагою до столиці
християнства здійснила свою подорож до Константинополя, прийнявши християнство.
Художнє фото "Бужора". Автор: Костик Іван
15.04.2013 прот. Василій Ігнат
Немає коментарів:
Дописати коментар