Хрест Господень ― Хрест Любові
Голгофа! Живоносний Хрест Господень!.. Священні і
духоносні слова. В цих словах вся суть історії людства, весь сенс нашого буття.
У всі часи Голгофа і Хрест Господень залишаються центром всесвіту, священним
місцем та величною святинею. До не ї були спрямовані всі погляди, сподівання та
надії роду людського. На ній засяяло спасіння для всіх. З вірою і надією в
пришестя грядущого Месії та Його хресних страждань жили древні ветхозавітні
праотці, патріархи та пророки, чекаючи день свого визволення з рабства гріха,
прокляття та вічної смерті. А для нас, християн, розп’ятий на Хресті Господь
Спаситель, примирив нас з Богом, з’єднав небо і землю та відкрив шлях до
безсмертя і спасіння всім, хто увірував у Нього. По словам Отців Церкви, як
через дерево "преслушанія" в раї у світ ввійшов гріх і смерть, так
через дерево Хреста у світ прийшло оправдання і спасіння.
Особливо у ці священні дні Великого посту, на
півдорозі до свята Христового Воскресіння, Православна Церква виносить святий
Хрест, щоб ми поклонилися йому. Щирі слова молитви звучать, сьогодні, у третю
неділю посту "Кресту Твоєму поклоняємся, Владико, і святоє Воскресеніє
Твоє славим". Пройшла половина Великого посту, який є подвигом душі і тіла
і Церква підкріплює хресною силою знесилених у пості й подвигу, щоб до кінця
переможно пройти його. Перед нашими духовними очима з’являється неповторний
подвиг Агнця Божого, Його жертовна, Божественна любов до роду людського,
невимовні страждання й муки на Хресті. Знову наші серця переживають
євангельську розповідь про останні дні й часи земного життя Господа нашого
Ісуса Христа. Знову Церква Христова зосереджує нашу побожну увагу на заповіті,
який залишив нам Спаситель: "Хто хоче йти за Мною, нехай відречеться від
себе і візьме хрест свій, та йде за Мною" (Мф. 8, 34). Нехай візьме на
себе всі обов’язки християнської побожності, нехай несе їх з любов’ю, нехай спокійно приймає житейські
випробування. нехай обмежить свої власні пристрасті й бажання і хай ступає
слідом за Христом назустріч Йому у безсмертній вічності. Для нас все це є
безцінно дорогим, тому що для серця віруючого немає нікого дорожче Того, Хто
дарував нам життя, за нас постраждав і Своїми муками здобув для кожного з нас
право на вічне щастя і безсмертя. З якими почуттями віри ми вклоняємось святому
Хресту, який покладений на аналої посеред християнських храмів, які почуття
пробуджують в нас євангельські розповіді про страждання Христові? І ми
переживаємо почуття благоговіння, любові й безмежної подяки до нашого Господа й
Творця.
Ми поклоняємось Хресту і віддаємо Йому шану, бо
Він здійснив на ньому справу нашого спасіння. А спасіння є сенсом буття всього
людства і воно золотою ниткою проходить через кожний рядок Слова Божого та є
його головною темою.
Господь благоволив прийняти смерть у страшних
муках, щоб оживити весь рід людський. І Свій спасенний подвиг Він здійснив за
своїх ворогів та супротивників і грішників. І тому ця подія є винятковою в
історії людства, адже вона здійснена Божественною любов’ю до грішного роду
людського.
Стоячи у підніжжя Животворящого Хреста
Господнього, наші серця сповнені почуття синовньої любові до Того, хто Сам
показав нам в цьому хресному подвизі величні висоти Своєї батьківської любові.
Ми прославляємо вчинок Божественної любові, здійснений на Хресті заради нас
грішних, ми схиляємося перед Животворящим Хрестом, оберігаємо себе силою Хреста
й освячуємося від нього.
На Голгофі сталася та переоцінка Хреста, про яку
св. ап. Павло пише: "Слово про хрест для загибаючих ― юродство, а для нас,
що спасаємось, ― сила Божа" (1 Кор. 1, 18). Хрест, що до того часу був
знаком ганебної страти, після смерті Христа на ньому, що була жертвою для
відкуплення всього людства, став знаменням життя. З того часу Чесний і
Животворний Хрест є величною святинею в християнському світі, він нагадує
християнам, що вони "придбані дорогою ціною" (1 Кор. 6, 20). І якщо у
Ветхому Законі Мойсея яскраво було сказано, що "повішений ― Боже
прокляття" (Втор. 21, 23), а Христос взяв на Себе це прокляття і знищив
його. І з того часу Хрест не є прокляттям, а Божим благословінням, як говорив
Премудрий про "благословенне дерево, через яке буває правда" (Прем.
Сол. 14, 7). Хрест став посередником спасительних благ і ступеню до вічного
блаженства.
Устами Христа Спасителя Церква сьогодні пропонує
віруючим, які поклоняються Хресту, взяти свій хрест і йти впевнено тернистим і
славним шляхом, котрий приводить нас до вічної слави. Людина хотіла б завжди
бути в радості і тут, на землі. Вона постійно цього прагне, але "як не
можливо їй не зазнати смерті, так і прожити зовсім без скорбот", ― говорив
св. Іоанн Златоуст. Адже немає на землі людини без скорбот, печалі. нема без
спокуси і хвороби. Людське життя на землі справедливо уподібнюється морю, яке
хвилює буря. Фізичне море ніколи не буває спокійним, без хвиль, так і житейське
море не буває вільним від хвилювань і часто "хвилюється бурею напастей і
скорбот" ― говорять церковні піснопіви. Нещастя і біди ― наслідок наших
гріхів і хто не хоче терпіти зла, той сам не повинен ні бажати зла, ні робити
його. Входити до вічного життя християнин покликаний вузькими ворітьми, бо
просторі ворота і широка дорога ведуть до загибелі (Мф. 7, 13-14). Обравши
вузькі ворота, християнин покликаний нести життєвий хрест. А життєвий хрест ―
це не що інше, як скорботи, які посилає нам Промисл Божий.
Християнське хрестоношення полягає в обов’язку
"відмовитися від себе". "Зректися себе" ― означає, за
словом апостола, "бути мертвим для гріхів, але живим для Бога".
"Зректися себе" ― означає вести життя в усьому стримане, в ім’я
Христа зберігаючи доброчесність, мир, лагідність, смирення, любов та інші
чесноти. "Зректися себе" ― означає у всьому виконувати волю Божу і
душу свою покладати за ближніх. Взявши хрест, треба йти шляхом віри і чесноти,
йти безустанно за своїм Спасителем, керуючись Його прикладом і святими
заповідями. І ця дорога приведе нас до вічної слави і блаженства, як і вчить
нас свята Церква: "Усі, що йшли тісною дорогою скорбот і в життя взяли хрест,
як ярмо, та пішли за Мною з вірою, прийдіть, одержуйте наготовані вам почесті і
вінці небесні". Хресна смерть Христа Спасителя принесла світу славу Його
Воскресіння і вічного життя роду людському. Життя вічне можливим стало для нас,
тому що є Хрест Христа ― Хрест любові. Нема безвихідності в земному гріху, нема
поневолення людини злом, нема сили і в смерті, тому що є Хрест Христа ― дорога
слави, свободи і безсмертя чад Божих.
Художнє фото Юрія Мельника:
Немає коментарів:
Дописати коментар