Поняття про
релігію
(Закінчення)
Зокрема, з релігією природно
поєднується віра в існування духовного світу. Вона розкриває і вказує людині
шлях, який веде до духовного життя, що досягає людина через молитву, піст,
аскезу. Важливо відмітити головне, що інше вчення, яке не містить в собі
основних вище розглянутих істин, не є релігійними, хоча б воно і вміщало в собі
елемент культу чи містики.
Вищою формою релігії
виступає саме християнство. Християнська релігія відрізняється від інших тим,
що останні, по-перше, не бачать в людині пошкодження її природи внаслідок
гріхопадіння. Тільки побачивши своє падіння в людині виникає почуття покаяння.
А по-друге, інші релігії орієнтують людину на придбання максимальних кінцевих
благ: матеріальних, естетичних, інтелектуальних, містичних. Християнство, сповідуючи
глибинний розлад людської природи внаслідок первородного гріха, вчить про
спасіння людини і вказує шлях до нього. Пошуки спасіння, як істинного шляху ―
це лейтмотив християнської віри.
Підводячи підсумки, ми
можемо сказати, що релігія ― це живий, свідомий, вільний, духовний союз
між Богом і людиною. Бог відкриває Себе людям і Свою волю, подає їм благодатні
Дари Святого Духу для з’єднання з Собою, Джерелом життя і блаженства. Людина,
зі своєї сторони ― вірою і богоугодним життям прагне всіма силами своєї душі до
посильного засвоєння Богооткровенних істин, благодатних засобів до єднання з
Богом. В Святому Письмі цей союз називається “Завітом” (Бут. 17, 2; Євр. 8, 9).
Релігія не є винайденням
окремих осіб, які б нав’язували її іншим. Релігійне почуття є невід’ємним,
природженим, внутрішнім і живим почуттям, корінь якого ― в самій природі
людини. Релігія ― це явище споконвічне. Ідея Бога природжена душі людини, як
говорив один із Отців древньої Церкви: “ Кожна душа ― по природі своїй
християнка”. А так як сама ідея Бога природжена людській природі, то з тим
зв’язується і її внутрішнє відношення до Бога.
В душі людини
знаходиться релігійна необхідність, яка
заключається в пошуках Бога і в устремлінні до Нього, тому що між Богом і
людиною існує цей зв’язок. І Слово Боже вчить нас, що ми ― Божественного
роду.
Притягання предметів можна
затримати, але не можна знищити закону тяжіння. Душі і її устремлінням можна
теж покласти перегородку і затримати її устремління, але не можливо зовсім
знищити в серці людському устремління до Бога, яке залишається законом нашого
життя. Священний трепет переживає людина, яка наближається через живу віру до
Бога і, навпаки ― почуття злоби і відчаю володіє нею по мірі віддалення її від
Бога. “Ти Боже, ― говорить блаженний Августин, ― сотворив нас із устремлінням
до Тебе, і неспокійне наше серце, поки не успокоїться в Тобі”. Цей зв’язок з
нами, це вічне стремління душі до Бога і є основою релігії, а її вітчизна ―
внутрішнє духовне життя людини.
Як бачимо, релігійна ідея
невід’ємна від природи людини і корениться в глибині її духу, а це значить, що
релігія ― вічна і загальна. Вона не є явищем випадку, часу, штучно привите
людям, тому вона і є необхідністю і загальним надбанням людства.
Господь Бог, Який сотворив людину по образу і по подобі Своїй, тим самим з першої хвилини її буття призвав в тісний союз з Собою. В раю Сам Бог говорив з першими людьми, наставляв їх, вводив в область Богопізнання і дарував їм заповідь, збереженням якої, змогли б вони виразити із свого боку покору Творцю і підтверджувати свою любов до Нього. Ця єдність наших прародителів з Богом була першим релігійним союзом, або релігією невинного, негрішного чоловіка.
Коли перші люди згрішили, то
вони лишились райського блаженства, і гріх поклав стіну між Богом і людиною;
але релігійний союз її з Богом, або, вірніше, звернення людини до Бога не
припинилось і після гріхопадіння. Розум, серце і воля людини і після цього
постійно звертається до Бога, як до
вищої Істини.
Людині, на думку Святих
Отців Церкви, природжене почуття релігії, керуючись яким, вона, як образ Божий,
завжди прагне і прагнула до свого Первообразу ― Бога.
Ми бачимо, що релігія вічна
і ідея Бога природжена людській душі, а це значить, що релігія загально
об’єднує всіх людей. Не одна тільки яка-небудь людина, або яка-небудь нація має
релігію, а все людство має її. Видатний геній античних часів Цицерон говорить:
“Не має такого грубого і дикого народу, який би не мав віри в Бога, хоча б він і не знав в той же час Його природи”. В
цих класичних словах підтверджується лише незаперечний факт. Від часів Цицерона
відкрито було більше півсвіту, але всюди були знайдені сліди Богопізнання і
релігії; не існує ні одного такого народу, який би не мав релігії.
Людство на всіх етапах свого
розвитку має релігію. Із історії нам відомо, що багато мандрівників і
вчених-дослідників зустрічали окремі племена, які не мали навіть алфавіту, але
ніхто і ніколи не зустрічав такого народу, у якого не було б поняття про Бога і
віри в Нього.
Релігія є загальнолюдським
фактором, яка і відрізняє людину від інших живих істот. На це вказували ще
древні античні філософи Платон, Сократ, Аристотель, Плутарх, Сенека та інші.
Зокрема, Плутарх говорить: “Подивіться на лице землі, ви знайдете міста без
укріплень, без наук, без чиноначалій; побачите людей без постійних жител, не знаючих вживання
монет, які не мають поняття про витончене мистецтво, але не знайдете ні одного
людського співтовариства без віри в божество.” Це підтверджують і нові
відкриття вчених-дослідників. Один із вчених прямо говорить: “Наука не знає ні
одного народу, який не мав би релігії.” Зрозуміла річ, що у дикарів немає
догматики, немає різних сект, але поняття про релігію існує у всіх народів,
навіть у тих, які не мають певної релігійної доктрини, і у всіх народів є вірування
у майбутнє загробне життя, є віра в вищу Силу, яка все оберігає”.
Таким чином стало
зрозумілим, що різні види релігій, які коли-небудь існували і існують тепер ―
висловлюють ідеї про Абсолютне. Ця ідея вкладена Творцем у духовну природу
людини. Всі вони об’єднуються загальною ідеєю ― духовного начала буття і живого
відношення Бога до світу, до людини, які виразилися ще в акті створіння світу,
людини і в промишлінні про них. На протязі всієї історії буття людства союз між
Богом і людиною виражався в стремлінні всіх народів у всі часи до духовного
єднання з Богом, що є невід’ємною складовою частиною людського духу.
Проходять віки і
тисячоліття. На протязі віх часів віра в Бога була душею народу. Коли згасала
вона в серці людському, то людство перетворювалось у мертвий труп. Всі великі
епохи в історії древніх культур і народів були в той же часі періодами розквіту
релігії (а значить і віри, без якої немислима ніяка релігія) і занепад релігії
неминуче тягнув за собою падіння і занепад духовного життя та державного устрою
всіх народів. Про це свідчить вся історія людства: падіння і злети народів
тісно переплетені з падінням і розквітом релігії. І розквіт всіх цивілізацій
немислимий без релігії.
Краєвиди Іршави.
Автор - Поляк Адріана
30.04.2013 Прот. Василій Ігнат
Немає коментарів:
Дописати коментар