Патрологія, як богословська дисципліна
Після довгих десятиліть вимушеного мовчання наша
Православна Церква отримує законну можливість для висловлення у повний голос
свого богословського сповідництва в різних напрямках християнського віровчення
і свідчення, включно з величезною спадщиною творінь святих Отців і Вчителів
Православної Церкви. Основний зміст публікацій складає викладення важливих
понять про святоотецьке церковне вчення в богословському висвітленні і
розкритті. Даний курс публікацій розрахований на сприйняття поглибленого
богословського бачення святоотецької духовної спадщини, побудовані з залученням
цінних теоретичних висновків, які містяться в роботах вітчизняних і зарубіжних
богословів: Серед них згадаємо твори архімандрита Кипріана (Керна),
архієпископа Філарета (Гумілевського), протоієрея Георгія Флоровського,
протоієрея Іоанна-Мейендорфа, професора Константина Скурата, А. Альмана,
протоієрея Олександра Шмемана, професора Василя Болотова та багатьох інших.
Останнім часом видається низка богословських журналів: "Патристика",
"Альфа і Омега", та інші, в яких публікуються сучасні нові переклади
творінь Отців Церкви та наукові статті.
Патрологія займає важливе місце в системі
богословської освіти і є однією з центральних богословських дисциплін.
Предметом досліджень патрології складає вчення Церкви про величезну духовну
святоотецьку спадщину і її роль в справі спасіння християнина.
Патрологія, як богословська наука, займається
вивчення всієї величезної святоотецької спадщини, яка стала духовним багатством
Церкви за весь історичний період її буття. Ця святоотецька спадщина складає
величезний духовний досвід, який допомагає правильно орієнтуватись на шляху до
спасіння. Сьогодні необхідно вивчати цей багатовіковий досвід Церкви, щоб
правильно керуватись християнину в земному житті.
Земне життя людини включає в себе два основні і
важливі елементи: світогляд і реальне життя. Світогляд визначається вихованням
і освітою, тобто інтелектуальним, моральним і релігійним формуванням; реальне
життя визначається умінням поступати у відповідності з вірою і в згоді з
моральними переконаннями. І тут приклади святих отців Церкви, їх духовна
спадщина та віровчення розкривають на глибину і багатство буття, показують
собою процес становлення і формування особистості, яка прагне довершеності і
святості, згідно з євангельським вченням.
Патрологія ― богословська наука, яка займається
вивченням творінь святих Отців Церкви і систематичним викладом вчення, що
міститься в них. Слово "Патристика" складається з двох слів грецького
походження: πατήρ ― батько, λόγος ― слово, вчення; латинське "pater" (patris) ― theologia, patristica. Патрологія, як наука, ставить своєю задачею
вивчення розвитку церковної писемності і поступового розкриття в ній церковного
вчення (християнського віровчення, моральні і церковної практики). Патрологія
це ціла наука, яка систематично викладає святоотецьке вчення, в яких
просліджується їх внутрішня спадкоємність. Слід відмітити, що патрологія це
сучасна назва. В древнєруській традиції і в любій іншій середньовічній
християнській літературі вона носила назву патристика і користувалась
величезним авторитетом. Саме під назвою "патристика" ми зустрічаємо
її у філософському словнику, Історії руської літератури Х-ХVІІ століть, Повному
Православному богословському енциклопедичному словнику в 2 томах та інших.
Патристика на протязі століть виступала як один з провідних напрямків
богословської науки, що мала на мені тлумачення біблійних текстів, розробку
питань теології, а також літургії, тощо. Крім цього, представники патристики
підсумовували сучасні їм наукові знання, вирішували філософські питання
психології, етики, естетики, створили своєрідну наукову школу і т.д. В творах
Отців Церкви розкривалось і коментувалось догматичне вчення Церкви, велась
полеміка з єретиками, викладались у формі повчань і настанов основи
християнської моралі та духовності, правила монашеського життя.
Патрологія важлива богословська наука. Творіння
Отців Церкви ― це величезна духовна скарбниця Священного Передання Вона
відкриває для нас правильний шлях, що веде нас до спасіння.
Немає коментарів:
Дописати коментар