Святі Отці ― стержень Церкви
(продовження)
ІІ
Критерій істинності свідчення Отців чітко
сформулював святитель Афанасій Олександрійський: "Ось справжнє вчення і
ось ознака істинних вчителів: як передали Отці, згідно між собою і сповідувати
одне і те ж і не входити в сперечання (спір) ні один з одним, ні з своїми
Отцями. Святі і дійсні проповідники істини один з другим згідні і не мають
розбіжності між собою. Хоча в різні часи жили вони, але всі взаємно прагнуть до
одного і того ж, будучи пророками єдиного Бога і згідно благовіствують єдине
Слово. При цьому не тільки не вимагається, але і неможливо навіть вимагати, щоб
безумовно всі Отці без всякого виключення, висловлювали згідне судження про
відомий пункт церковного вчення, ― могло бути, що не кожний мав привід
висловитися по даному питанню. Достатньо, щоб значне число видатних Отців з
різних країн і різних часів засвідчили одностайно, твердо і зрозуміло, як
вчення Церкви, і щоб інші не представили протилежних суджень". При цьому
необхідно пам’ятати, "що Отці Церкви і у всій сукупності не творці
церковного віровчення, а свідки його: вони, говорячи словами П’ятого Вселенського
Собору, "віру, яка з самого початку дарована Великим Богом і Спасителем
нашим Іісусом Христом святим Апостолам і ними проповідана, у всьому світі
сповідували, пояснили і святим Церквам передали". По словам блаженного
Августина, вони, "що знайшли в Церкві, те зберегли, чому навчились; тому
вчили, що отримали від отців, те передали синам", чому і згода їх свідчить
власне кафоличність вчення, тобто всеобщність (загальність) і історичну
безперервність". Можна тільки додати, що названий принцип "згода Отців"
не є деяким сухим раціоналістичним критерієм, а він передбачає перш за все
досвідчене і сердечне сприйняття і розуміння його, неможливий поза церковним
життям. Таке розуміння закарбовано в слідуючих поетичних рядках святителя
Ігнатія (Брянчанінова): "Коли в осінню ніч дивлюсь на чисте небо, засіяне
безчисельними зірками настільки різних розмірів, випромінюючими єдине світло,
тоді говорю собі: такі писання Отців. Коли в літній день дивлюся на широке
море, покрите багатством різних суден з їх розпущеним (розкритими) парусами,
які подібні білим лебединим крилам, кораблів, які біжать під одним вітром, до
однієї цілі, до однієї пристані, тоді говорю собі: такі писання Отців. Коли чую
прекрасний багаточислений хор, в якому різні голоси у витонченій гармонії співають
єдину Божественну пісню, тоді говорю собі: такі писання Отців".
Божественне одкровення у всі часи поширюється між
людьми в істинній святій Православній Церкві двома способами: через Священне
Передання і Священне Писання. Як відомо, початковим способом поширення
одкровення Божого є Священне Передання. З моменту виникнення світу до Мойсея не
було священних книг, а вчення про віру Божу передавалося усно, переданням ―
словом і прикладом від одного іншому і від предків нащадкам. Від Адама до
Мойсея не було священних книг. Сам Господь Іісус Христос Своє божественне
вчення та повчання передавав учням словом і прикладом Свого життя, а не книгою.
Тим же способом спочатку і апостоли поширювали віру і утверджували Церкву. Таки
чином, джерелом, звідки християнин може черпати переконаність в правильності
розуміння тієї чи іншої істини Священного Писання, є Священне Передання. Через
нього ми зобов’язані провіряти всі свої висновки, зроблені на основі способів і
прийомів тлумачення Біблії. Тільки Священне Передання допомагає зрозуміти
істину правильно. Вищим критерієм, який об’єднує і завершує ці два джерела
богопізнання і Божественного Одкровення є свята і непогрішима Церква, заснована
Господом Іісусом Христом. Усе Божественне одкровення: книги Святого Письма (Біблія
і Святе Передання ― те, що не було спочатку записане у ці книги, а передано
усно і вже потім записано святими людьми у ранні віки християнства (ІV-V ст.)
і, отже, має глибоку давнину і достовірність ― усе це зберігається у Святій
Церкві. Більша частина з того, що проповідував Спаситель, а особливо Його
апостоли залишилась записаною в серцях і умі (розумі) їх послідовників. І це,
почуте при багатьох свідках і збережене за допомогою благодаті у пам’яті
слухачів, і потім записане, склало основу Священного Передання. Таким чином,
воно те ж, що і Слово Боже, але записане не самим авторами, богопроповідниками,
а їх слухачами. Такими законними приємниками святих апостолів які, будучи
пастирями і вчителями віруючих, працюють для творіння Тіла Христова, яким є
Церква (Єфес. 4, 11-16), під дією Духа Божого, по правилам преподаній Церкві
Духом Святим. Саме цю святу місію після апостолів в Церкві Христовій продовжили
Святі Отці і Вчителі Церкви. Їх величезна духовна спадщина, яка залишилась для
нас в святоотецьких творіннях і складає основу всього Священного Передання
Церкви Христової, а вони залишаються її стержнем.
Великі вселенські учителі і Отці Церкви для нас
являються, перш за все свідками кафоличної православної віри, які оберігають
чистоту вселенського Священного Передання. А величезна святоотецька писемність
є не тільки непорушна скарбниця отецьких передань. Тому, що передання є життя;
і в дійсності зберігаються передання неушкодженими тільки в їх живому
відтворенні і співпереживанні. Про це свідчать Отці в своїх творіннях. Вони
показують, як істини віри оживотворяють і преображають людський дух, як
відроджується і оновлюється в досвіді віри людська думка. Вони розкривають
істини православної віри в цілісному і творчому християнському світогляді. В
цьому відношенні отецькі творіння є для нас джерелом творчого духовного
піднесення, прикладом християнської мужності і мудрості. Святоотецькі творіння
― це школа християнської думки, християнського любомудрія, а в кінцевому
результаті ― правильний шлях, який веде нас до вічного спасіння. І тому
сьогодні чи не найактуальнішим завданням залишається для нас ввійти і ввести в
цей творчий світ, в цей вічний світ нестаріючого умоглядного досвіду, в світ
немеркнучого світла. Вірю і знаю, що тільки в ньому і з нього відкривається
правильний і вірний шлях до нового християнського життя за яким стомилась і
шукає сучасна епоха. Настав час воцерковити свій розум і воскресити для себе
священні і благодатні початки церковної думки, яку явили світу і залишили нам в
духовну спадщину святі Отці Церкви. Настав час звернутись і нам до цієї
величної і священної духовної святоотецької писемності, щоб воскреснути і
оновитись на шляху до вічного спасіння.
9 березня 2013 р. прот.
Василій Ігнат
Немає коментарів:
Дописати коментар