На тему виховання
Совість
"Кажу правду во Христі, не обманюю,
як свідчить мені моя совість
через Духа Святаго"
(Рим. 9, 1)
Людина ― вінець творіння Божого, яку створив Господь
по "образу Своєму і подобію". Являючись частиною матеріального світу,
вона насамперед, по природі безсмертна. Будучи вінцем творіння Божого та знаходячись
на самій вершині двох світів ― духовного і матеріального, вона потребує їх обох.
Земля і небі, чає і вічність з’єднуються в ній. Недарма ще в античні часи
стародавні греки називали людину мікрокосмосом, що означав "малий світ"
на відміну від всесвіту.
Велич і святість людини явив на землі Господь
Іісус Христос. І навіть сам Понтійський Пілат, який засудив Спасителя на
хресну смерть, показуючи на Христа під час суду над Ним, сказав : "Се Человік."
В світі, де все тече й міняється, із всіх цінностей,
якими володіє людина, одна незрівнянно цінніша за всі інші ― душа людини. "Яка
ж користь людині, що здобуде весь світ, але душу свою занапастить? Або ще дасть
людина взамін за душу свою?" ― говорить Христос. По праву душа цінніша в
світі за весь матеріальний світ. Головне завдання людини в досягненні щастя
видатний український філософ Сковорода вбачає в тому, що не треба їхати за
щастям кудись-то на Канарські острови ― щастя близьке всім, воно ― "в кожній
людині. Воно полягає в тому, щоб людина пізнавала себе, свою безмірну природу,
свій образ Божий". І тему всі зусилля людини повинні бути направлені на пізнання
самого себе ― що було в античні часи девізом видатних грецьких філософів..
Десятиліття застою привели нас сьогодні до
моральної кризи. Ця криза, що охопила собою все суспільство, залишила в сьогоднішньому
поколінні байдужість до ближнього, байдужість де людського горя і страждання.
Серед наслідків цього ― наше варварське ставлення до природи, до історичної та
культурної спадщини наших предків. Сьогодні перед суспільством постає питання,
як повернути загублене і зберегти те, що залишилося. Як писав видатний церковний
філософ Володимир Соловйов, якщо "не наповнити суспільний ідеал моральним
змістом, не буде кінця круговій поруці злісно насилля, фіналом якого стане загальна
гибель".
І тільки Православна Церква протягом багатьох століть
була носієм тих рятівних істин, які складали основу життя наших предків. Стало зрозумілим,
що тільки в общині Єдиної Православної Церкви може знайти розуміння і опору
особливо підростаюче молоде покоління, яке загубило ціль в житті. А поки що ми
бачимо, як молодь піддається культу насилля, захоплюється вченнями різних містичних
та тоталітарних сект, помирає від наркотиків, пияцтва… Християнська община
Церкви в самому високому її розумінні може і повинна взяти на себе відповідальність
за духовне та моральне здоров’я особливо молоді, яку чомусь стали називати сьогодні
загубленим поколінням. Хіба в цьому не має нашої вини?
Настав чає всім нам взятися за становлення
людського духу на головному моральному принципі ― на совісті, яка завжди була
притаманна нашим предкам. Совість можна приспати, можна через неї переступи,
примусити замовчати на який-небудь чає, але неможливо совість вбити.
Що таке совість?
Коли Бог створив людину, то Він посіяв у неї дещо
Божественне, як би деякий помисл, який має в собі, подібне іскрі, і світло і
тепло: помисл, який просвіщає розум і показує йому, що таке добро і що є зло ―
совість. Отже совість є усвідомлення відповідності, або невідповідності
моральному закону того чи іншого явища в області людської волі.
Саме слово "со-вість" в перекладі із
старослов’янської мови означає "со-веданіе", "со-знаніе" /з
Богом/ деякої вищої Божої правди, відступлення від якої призводить людину до
роздумів і переживань, до "мук совісті". Це буває тоді, коли людина
перестає усвідомлювати свою справжню духовну природу, своє місце в житті і за
основне ставить лише свої егоїстичні інтереси. За загальною думкою святих Отців
Церкви, совість є голосом Божим в душі людини, а не просто деяким суб’єктивним
настроєм, де якого можна було б не прислухатись. Можна сказати, ще совість являє
собою творчу силу самої душі, того її центра, який називається особистістю людини,
моральною самовідповідністю її "Я".
Дух людини один і неділимий. В совісті і
проявляється ця єдність духу. Дякуючи цій єдності не має потреби в розсудливих
роздумах, логічних заключеннях і аргументах. Голос її євангельськи простий і короткий,
але разом з тим зрозумілий і строгий ― "так-так", "ні-ні".
Цей голос непідкупний; як голос тої правди, яка закладена Богом в духовній
природі людини і проявляється через її совість.
По своїй природі совість ― це відповідальне внутрішнє
судилище, в якому контролюється і оцінюється особиста поведінка людини, або
конкретний випадок її життя. В зв’язку з цим совість несе в собі функції
законодавця, судді і воздателя. Вчитель Церкви, святий Марк Подвижник, говорить:
"Дуже правильно зрівнюють совість з судилищем, в якому зберігаються
закони, пояснюються їх правила, засуджуються вчинки людей, нагороджується добро
і карається зло. Різниця і цій подібності тільки та, що совість одна і сама
виконує всі дії, які в звичайному суді розділені між багатьма приватними
виконавцями: вона є і законодавець, і суддя, і виконавець закону".
Совість часто зображується в Святій Біблії як
караюча сила. Так, зокрема, Адам після гріхопадіння, Каїн після братовбивства,
браття Іосифа після його продажу ― всі вони переживають моральні муки совісті.
В псалмах Давида неодноразово зображується внутрішній стан людини під час суду совісті
/Пс. 31, 1-5; 37, 2-11/.У Євангелії приводиться приклад про книжників і
фарисеїв, які привели до Спасителя жінку-грішницю, яку вони згідно із законом, хотіли
побити каменями, але, будучи "совістю докорені" /Ін. 8, 9/, почали
виходити один за одним. В посланнях апостолів Петра і Павла є багато свідчень
про проявлення совісті, як караючої або нагороджуючої. Апостол Павло, зокрема,
говорить про необхідність розвивати і вдосконалювати совість у відповідності з
волею Божою /Евр. 5, 1-14; Рим. 12, 2/. Совість може перекручуватися і
понижуватися до слабких ознак її проявлення і вона стає немічною, а іноді й ідольською.
Священне Писання називає совість ще і за її проявленнями: благою, чистою,
непорочною, або злою, порочною, скверною, совість може захворіти і завмирати,
коли людина втрачає різницю між добром і злом і не прислухається до голосу совісті.
Совість своїм внутрішнім голосом прямо говорить
людині, що є справедливим і що несправедливе, що є добро і що зло, що зроблено
погано і що добре, що є морально необхідним в поведінці людини і що є злом.
Совість намагається викрити ті "добрі
справи", якими ми безпідставно хвалимося і тому знаходимося в постійній
боротьбі з нашим самолюбством і нашою гордістю: це так звана внутрішня боротьба
в людині двох начал ― егоїстичного та доброго. Вона спонукає людину слідувати
Божій правді, про що яскраво писано апостолом Павлом /Рим. 7, 15-25/. Людина
одними своїми силами, без благодаті Божої, не може вирватися з протиріч.
Совість не дає помилування нікому і при всякій
нагоді нагадує нам про наші минулі гріхи, які, можливо, баз нагадування совісті
ми вже давно б забули. Совість нагадує нам і про правосуддя Боже, перед яким
ми всі відповідальні за всі наші гріхи ― сьогоднішні і минулі, великі і малі,
за гріхи проти Бога і ближніх. Таким чином, совість в її істинній природі тісно
переплетена з Божим правосуддям і з вірою в Бога. Голос Божий чути в совісті і
праведника і грішника.
За здійснене гріховне діло совість пробуджує в
людині почуття каяття: визнання своїх вчинків гріховними і бажання їх
виправити, або не повторювати. Каяття, якщо воно чистосердечне, приводить
людину до щиросердечного покаяння і виправлення. Ми знаємо, як уже згадувалось
вище, що браття Іосифа принесли покаяння в Єгипті, як тільки совість нагадала
їм про здійснений раніше гріх /Бут. 42, 21-22/.
Повне розкаяння переходить в бажання і рішучість
виправлення. Людина просить прощення перед Богом за здійснений гріх. Так
народжується покаяння, вищою формою якого, згідно слів праведного Іоанна
Хрестителя, є "принесення плодів, достойних покаяння".
Прикладами щиросердечного розкаяння і покаяння є
покаяння Давида, ап. Петра, благорозумного розбійника та багатьох інших біблейських
осіб. Через покаяння вони досягнули спасіння.
Від спасительного розкаяння і покаяння необхідно відрізняти
розкаяння мирське, або "печаль мирську", яка приводить людину до
смерті, пре ще пише ап. Павле :"Смуток для Бога чинить каяття на спасіння,
а про нього не жалуємо, а смуток мирський ― чинить смерть" /2 Кор. 7, 10/.
Приклад такого "розкаяння" ми бачимо в Іуди, коли "продавши кров
неповинну", він опечалився мирським розкаянням, але воно не перейшло в
покаяння: він покінчив життя самогубством.
З часів гріхопадіння совість перестала бути
однаковою у всіх людей. Совість, як і всі сили і можливості в людині, потребує
розвитку моральних основ: почуття обов'язку, відповідальності, честі та інших.
Чим сильніше вони розвинуті, тим сильніше і глибше звучить голос совісті в душі
людини. І, навпаки, якщо моральні основи недостатньо розвинуті, якщо розум і воля
проявляються у відриві від неї то і голос совісті не в достатній мірі
авторитетний, повноцінний і впливовий.
При розвитку моральних основ совість людини буде
досягати вершин і наближатися до того положення, яке Св. Писання називає досконалою,
доброю і чистою совістю /Діян. 21, 1/.
Для чистого духовного життя потрібна і чиста,
непорочна совість. Вона оживить в душі людини моральний закон, заявить про себе
глибоким і правильним знанням змісту його моральних норм. Живе почуття чистої
совісті є особливо необхідним у всіх сферах життя людини: трудовому, суспільному
та сімейному.
Вища форма вироків совісті часто зображується і в
класичних творах літератури. О. Пушкін називає совість "когтистым
зверем, скребущим сердце"
/"Скупой рыцарь"/. А в іншому творі Пушкіна ми читаємо чудові слова:
"Да, жалок тот, в ком совесть на чиста"/ "Борис Годунов"/.
У Ф. Достоєвського в "Преступлении и наказании" після вбивства
Раскольниковим процентщиці совість змучила його душу і він сам шукає кари, щоб
шляхом зовнішніх випробувань іскупити свою вину, полегшити моральні муки.
Істину життя по совісті світ пізнає уже не одне
тисячоліття. Ще святитель Іоанн Златоуст стверджував: "Бог дарував нам совість
і поняття добра. Кожний християнин повинен оберігати свою совість в чистоті і
святості у відношенні до Бога та ближніх".
За словами сучасного академіка С. Аверінцева: "Совість
― не від розуму. Вона глибше розуму, глибше всього, ще є в людині. Але для того,
що зробити із окликів совісті правильні практичні висновки, необхідний розум."
"Мораль повинна бути посередницею між совістю і розумом. Совість ― глибина,
розум ― світ: мораль необхідна, щоб світ прояснив глибину".
Перед всіма нами постале питання: з чого почати?
Перш за все необхідно нам ефективно оцінити наші моральні і духовні втрати в
самому широкому розумінні цього слова. Повернутись лицем до величезної духовної
спадщини та богословської науки. Самий по собі процес пошуку духовних скарбів
уже високоморальний, тому що виховує в людині бережливе ставлення до величезної
духовної спадщини. Перед нашим суспільством в повній мірі постала проблема: як
зберегтися в цьому світі від духовного спустошення. Прийшов час повернути свої
погляди до Церкви, яка завжди виконувала свою спасительну місію в світі. З
минулої історії нам відомо, що коли на початку XIX ст. під впливом ідей раціоналізму
і західноєвропейського містицизму у нас була важка духовна атмосфера, в той час
головна увага була звернута до історичних коренів духовного життя. В цей час
преподобний Паісій Величковський зайнявся перекладом з грецької мови і
поширенням творів Святих Отців Церкви, що і поклало початок сильному духовному
відродженню в багатьох монастирях і в житті народу.
Це продовжила знаменита Оптина пустинь, де під
мудрим духовним керівництвом старців відбулося духовне відродження, у що внесли
свою лепту видатні ієрархи Церкви, вчені, письменники.
І сьогодні настав час повернутись лицем до того величезного
духовного багатства, яке збереглося в Церкві і по законам якого жили наші
предки. Жити по правді і совісті, а значить і по Богу ― це необхідність і сьогоднішнього
дня. Святитель Тихон Задонський звертається до нашого покоління з прекрасними
словами, які не втратили своєї актуальності й сьогодні: "Нікого так не бійся,
як самого себе. В середині нас живе суддя, який ніколи не обманює і голос якого
для нас важливіший, ніж схвалення усього світу. Нехай мене всі хулять, тільки би
совість похвалила мене".
Вслухаймося в клич нашої людської совісті. А вона
зве нас до нового, оновленого життя ― життя преобладаючого духу, життя
преобладаючої правди, життя преобладаючої духовної радості.
Всім нам необхідно буде стати перед Богом в день
Другого пришестя Господа нашого Іісуса Христа. А поки що кожний з нас, щоб достойно
предстати перед Лицем Божим, повинен предстати перед судом своєї совісті.
На фото: у Карпатах
Автор: Ярослав Цендра
11.08.2013 Прот. Василій Ігнат
Немає коментарів:
Дописати коментар